torsdag 7 oktober 2010

Nobelpriset i litteratur 2010


Så är 2010 års nobelpristagare i litteratur utsedd, och det blev inte Joyce Carol Oates i år heller. Suck. Istället blev vinnaren den peruanske författaren Mario Vargas Llosa, med motiveringen: ”för hans kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd, revolt och nederlag”.

Om det var en välförtjänt vinst eller inte kan jag inte säga, har aldrig hört talas om honom förut. Med tanke på motiveringen törs jag dock påstå att jag inte missat något. Individens motstånd, revolt och nederlag tror jag att jag kan klara mig utan. Men jag kan ha fel förstås.

Hur är det för er? Är detta en författare ni känner till? Ni kanske rent av har läst någon av hans böcker?

Stina

2 kommentarer:

  1. Har instinktivt något emot honom, har för mig att jag hört en del kritiska saker om honom som att han är förlegad och så är jag nog kanske en aning mansfientlig ibland kanske....//Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag vet inget om honom, men har hört talas om hans böcker. Förvånad över att de tog någon som icke är helt okänd. Hur skriver han?

    //sandra

    SvaraRadera