söndag 3 oktober 2010

Den tredje bokmiddagen- Sommarens ljus

En härligt solig (nåja) sensommardag samlades vi hemma hos Stina för en bokmiddag i sommarens och målandets tecken. Till middag avnjöts läckerheter som serverats i boken. Till förrätt blev det trekantsmackor med majonnäs, senap och skinka/ost a la lillsyrran i boken. Till huvudrätt blev det grekisk sallad, vilket serverats under en middagsbjudning i boken och till efterrätt blev det precis som vid denna glass. Allt mycket smaskigt tillagat främst av Stina, men jag måste framhålla att jag var den som lade samman mackorna. Om jag får säga det själv ett mycket väl utfört arbete som krävde stor skicklighet!



Till middagen kom Sebbe som den målande pappan och Johan som, eftersom vi var snälla, fick vara the love interrest. Tyvärr hann vi inte med särskilt mycket målande, men som alla vet kan ju inte konst stressas fram. Så småningom kommer i alla fall fina porträtt av samtliga närvarande postas på bloggen och jag är säker på att samtliga (ja i alla fall min) kommer att vara verkliga mästerverk.

Under middagen diskuterades självklart boken, och även boken i boken som ju var Shakespeares "Stormen". Som väntat hade varken Sebbe eller Johan något intelligent att säga om någon av böckerna (vilket inte var helt oväntat då de inte läst någon av dem) men de ska i alla fall ha heder för att de försökte. Det ska ju också tilläggas att ingen av dem har riktigt alla getter hemma så bara att andas och prata på samma gång måste ju vara en seger för dem. Grattis killar! Stina och jag hade då mer utbyte av varandra i och med att vi båda faktiskt läst bägge böckerna. Ingen av oss gillade "Stormen" och hade inget bra att säga om den, men om "Sommarens ljus" fanns mycket bra att säga. Stina hade verkligen lyckats passa in boken i rätt månad då vi precis som i boken genomlevde en riktig värmebölja medan vi läste den och vi båda var lika trötta på turister som huvudpersonen i boken.

Och även om bokmiddagen för "Sommarens ljus", som vi hade i slutet av september, kanske var lite i senaste laget så tycker i alla fall jag att det blev ett passande avslut på sommaren 2010. Och vi får väl se om jag sommaren 2011 kanske till och med tar och läser om den.....

4 kommentarer:

  1. Mmm Sofia, jag måste hålla med dig där. Jag har aldrig - inte i hela mitt liv - sett någon lägga ihop och skära itu mackor med en sådan enorm skicklighet som din. En eloge till dig för din avundsvärda skicklighet i smörgåshantering:P Det var en trevlig bokmiddag också, ser fram emot uppföljningen

    SvaraRadera
  2. Mmmmm. Hur går det med uppföljningen av Min syster Sophie då? Väntar med spänning......//Sofia

    SvaraRadera
  3. Det kommer, det kommer.. Jag lovar. Har inte glömt bort det. När du minst anar, mo ah hahahah.

    SvaraRadera