måndag 4 oktober 2010

Det 200e inlägget

Wohooo! Så blir det jag som får äran att skriva bloggens 200e inlägg. Tänkte göra en nostalgisk djupdykning i quizform över de 199 inlägg som passerat sedan bloggen startade. Självklart med fina priser till vinnaren :) Orkar ni inte delta kan ni ju i alla fall se hur mycket ni minns av de intensiva bokmånader som passerat.

1. Vem har varit mest aktiv i bloggen , dvs skrivit flest inlägg?
2. Vilken författare har förekommit i flest inlägg? Joyce Carol Oates, Margaret Atwood eller Björn Ranelid?
3. Vilka har mina tre månadsteman varit?
4. Vad var namnet på familjen Mulvaneys gård?
5. Översätt termen puta som vi känner igen från Oscar Waos korta förunderliga liv.
6. Är jag en dixie eller en spätta?
7. Vilka två böcker har Sebastian recenserat på bloggen?
8. Vilken var min sommardeckare (som ännu återstår att bli recenserad) sommaren 2010?
9. Vad kallas det när människorna är brunstiga i Mörkrets vänstra hand?
10. Vad hette de tre systrarna i Bergets döttrar?
11. Vad saknar den mystiske mannen i Jerker Virdbors Mannen på Trinisla?

12. Vilket djur tycker sig Kate från Sommarens ljus kunna skymta i en tavla föreställande en vallmoäng?
13. Hur många boktävlingar har jag vunnit sedan bloggen startades?
14. Ungefär hur många böcker kunde jag kunde pricka av på listan 1001 böcker att läsa innan du dör?
15. Vilka maträtter serverades vid den minnesvärda middagen i Den ätbara kvinnan?
16. Vilka har våra mystiska arkeologer varit?
17. Varför är det bra att välja en kvinnlig huvudkaraktär om man ska skriva en deckare enligt Peter Gissy?
18. Vilken författare vill jag helst se i Nyläst?
19. Hur kan man fira Bokens dag 12 oktober tycker ni? (alltså era egna åsikter).

Facit och vinnare tillkännages den 11 oktober, så ni har en vecka på er att ta reda på de rätta svaren. Lycka till!

Stina

4 kommentarer:

  1. Vilket lovvärt initiativ! Tror jag har koll på de flesta frågor faktiskt! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Ok, ska bli spännande att se hur många poäng ni lyckas skrapa ihop :)

    SvaraRadera
  3. Vill du ha svaren här eller på mejl? //sandra

    SvaraRadera
  4. Skicka till min mail så kan ingen (läs Sofia :)) tjuvkika på dina svar. Ska bli spännande att rätta och utse vinnaren, men självklart blir det ett litet tröstpris även till andrapristagaren :)

    SvaraRadera