söndag 3 oktober 2010

Om jag kunde drömma (skulle jag ha våta Harlequindrömmar?)

Angel, Druscilla, Faith, en Lost Boy och Edward himself

Att läsa första delen i Stephanie Meyers vampyrserie, "Om jag kunde drömma", har fått mig att inse ett och annat.

För det första har det fått mig att på allvar inse hur dålig smak folk verkligen har. Jag menar den här hemska vampyrsmörjan har sålt som smör i solsken och gett upphov till begrepp som team Edward och team Jakob (Thats my team! Oho Jakob, if you read this give me a call! Please!). Det är för jävligt helt enkelt!

För det andra har min uppfattnig om fjortisar sjunkit ännu mer (som om jag ens hade trott att det kunde vara möjligt). Det är läskigt när fjortonåriga tjejer suktar efter vampyrer vars främsta egenskap verkar vara att de är creepy skitstövlar som bryter sig in hos värnlösa tonårsflickor för att sitta och titta på när de sover (och gud vet vad annat de hittar på för perversiteter?). Hallå, är detta drömkillen? I mina ögon känns det mer som en stalkig pedofil, för hallå Edward är typ 1000 år gammal och suktar efter en tjej som knappt kommit i puberteten. Yuk och dubbelyuk! Kunde han inte gått efter någon mer i hans ålder typ Bellas mormor eller nåt?

För det tredje blir jag mörkrädd när jag tänker på att dessa böcker är något som 30-plussare läser och tycker är bra. Fjortisarna behöver ju liksom inte förklara sig på samma sätt (hallllåå de är fjortisar!), men trettioåringar, varför läser de denna smörja? Känns det mer legitimt än tantsnusk och harlekinromaner?

Men för att gå över till Meyers författarskap så tycker jag bäst det kan beskrivas som en blandning mellan cheesy harlekinroman (tänk värsta sorten) och riktigt, riktigt (ja alltså RIKTIGT) dåligt skriven fanfiction. Meyer verkar heller inte ha något sinne för proportioner utan fläskar på för allt vad hon är värd- varenda kille som ens sneglar åt Bella blir förälskade i henne, allt (ja verkligen ALLT) med Edward är perfekt (tror inte någon annan karaktärsegenskap för honom blir beskriven i boken) och Bella får i princip andnöd bara av att titta på honom och ja hon svimmar faktiskt och slutar andas (och här överdriver jag faktiskt inte) varenda gång de kysser varandra (kanske därför han inte valde mormodern då hon dött av hjärtattack vid första hångeltillfälle?). Kom igen liksom, och det här sväljer tjejer världen över med hull och hår!

Som om boken inte kunde bli fånigare verkar Metyer totalt sakna respekt för vamyrromanen som företeelse och låter därför sina vampyrer glittra och klättra i träd. Varför frågar jag mig, vaaaaaaaafffööööööör?

Självklart måste detta bottennap till bok på något sätt firas, och vi valde att göra det med en riktig Twilightkväll. Alla inbjudna var tvugna att klä ut sig till vampyr, varulv eller vampire-slayer, alla var tvugna att se den underbara filmen "Vampire sucks" och alla var tvungna att dricka under givna moment. Så tack Stephanie Meyers för att du skriver så sugigt, utan dig hade jag aldrig haft en så trevlig baksmälla förra söndagen!

Edward himself sprakling

Drucilla
Vampyrjagande Lost boy
Angel

Närvarande vid middagen var också en vegetarisk halvvampyr från Lost boys 2 och varulven Jakob från Twilight, men de var lite blyga och vågade inte vara med på kort!

5 kommentarer:

  1. Hehe man ser verkligen hur Sebbe glittrar på bilden :)

    SvaraRadera
  2. Min sparklande lilla älskling:)

    SvaraRadera
  3. det var verkligen kul:) saknar dig Stina och våra mysiga kvällar, skulle vilja bo med dig hela tiden

    SvaraRadera