söndag 6 februari 2011

Bokåret 2010

Jag har följt Sofias exempel och gett mig i kast med att knåpa ihop en liten uppföljning av bokåret 2010. Lite kul är det att sex av mina favoritböcker 2010 är skriva av kvinnor, och bara fyra av män. Ser man däremot på mina bottennoteringar så är resultatet det motsatta. Något oväntat får Stephen King en hög placering på topplistan medan både Shakespeare och Virginia Wolf bidragit till några av mina sämsta läsupplevelser. Vem hade kunnat ana?

Topp 10 (av tidigare olästa böcker)
1. Det var vi som var Mulvaneys av Joyce Carol Oates (Sofias val)
2. Lolita av Vladimir Nabokov (Sofias val)
3. The body av Stephen King (Mitt val)
4. Den ätbara kvinnan av Margaret Atwood (Sofias val)
5. Carmilla av Joseph Sheridan Le Fanu (Sofias val)
6. Mörkrets vänstra hand av Ursula K. Le Guin (Sofias val)
7. Mumiekonggressen av Heather Pringle (Sandras val)
8. Caipirinha med Döden av Maria Ernestam
9. Tjänstekvinnans berättelse av Margaret Atwood (Sofias val)
10. Mannen på Trinisla av Jerker Virdborg (Mitt val)

Gamla favoriter: I sommarens ljus, Skrattets rike, Sophie.

Som framgår av listan har Sofia lyckats pricka in en hel del böcker i min smak under det gångna året, hela sex stycken faktiskt. Två av böckerna från mina bokteman har också lyckats slå sig in på listan, och en av Sandras böcker. Det var vi som var Mulvaneys, som inledde mitt bokår, lyckades hålla sig i toppen av listan hela året och slår i mitt tycke alla övriga läsupplevelser. Dock kommer inte Lolita långt därefter. Oväntat nog ligger Stephen King med som en av top tre-författarna men The body var faktiskt riktigt bra, om än inte lika bra som filmen.

Bottennoteringar
1. Allt (fast den ännu inte är utläst) av Martina Lowden
2. Dexter in the dark av Jeff Lindsay (Mitt val)
3. Förmiddagsgatan av Ernst Brunner
4. Dearly devoted Dexter av Jeff lindsay (Mitt val)
5. Orlando av Virginia Wolf (Sofias val)
6. Stormen av William Shakespeare (Mitt val)
7. Läppstiftsdjungel av Candace Bushnell
8. Blodläge av Johan Theorin
9. Bergets döttrar av Anna Jörgensdotter (Sandras val)
10. Do androids dream of electric sheep? (Androidens drömmar) av Philip K. Dick (Mitt val)

Det var faktiskt svårt att komma upp i hela 10 böcker som jag verkligen ogillade. Böckerna på plats 1-6 platsar verkligen på listan, medan de följande fyra inte var fult så usla. Som ni ser är det främst mina egna val jag ångrar såhär i efterhand, men även ni har bidragit med en varsin. Androidens drömmar kommer sist på listan eftersom jag hade så höga förväntningar på den, förväntningar som den verkligen inte lyckades infria.

Stina

2 kommentarer:

  1. He he, jag gillar att så många av mina val kommit med på din topp-10-lista. Återstår väl att se hur det blir i år. Har fortfarande inte valt tema för nästa månad, och har inte riktigt någon aning heller. Ska fundera på det och hoppas på att det kan bli något bra! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Du brukar lyckas pricka in böcker i min smak, så det ska bli spännande att se vad ditt tema blir. Jag är på riktigt bokslukarhumör i år så jag ser fram emot lite kvalitativ läsning. Välj nåt bra nu!!!!

    SvaraRadera