måndag 7 februari 2011

Bättre en vålnad i handen än tio i skogen. Eller?

En hjärtformad ask handlar om Jude, en framgångsrik rockstjärna som dragit sig tillbaka på sin gård efter det att gruppen splittrats. Där lever han tillsammans med Georgia, den senaste i raden av unga flickvänner. Han har råd att göra och köpa vad han vill, och när han en dag ser en vålnad till salu på internet är han inte sen slå till. Den är tänkt att bli ett tillskott i hans samling av ockulta föremål, en roande kuriositet. Den levereras till honom i en hjärtformad ask, och snart blir han varse exakt hur roande det är att ha en vålnad i huset. Den var lätt att få tag på men är inte lika lätt att bli av med.

Jag gillade idén med den här boken, men tyvärr inte utförandet. Hill är en skicklig historieberättare. Han kan skriva, har ett fint flyt i språket och verkar genuint gilla sina karaktärer men han lyckas inte tygla berättelsen trots en lite halvlovande början. Snart går det krypande obehaget överstyr och på slutet blir det totalt pocko locko. Med detta i åtanke är det inte svårt att lista ut att Joe Hill är son till Stephen King, för det påminner mycket om Kings berättarstil. Det skulle kunna vara en berättelse av honom även om Hill känns något mer nedtonad, bara inte tillräckligt. Man önskar att han haft någon som redigerat honom och fått in hans berättelse på rätt spår men antagligen är det precis såhär han vill ha det.

Det är bara inte vad jag velat ha eller önskat. Men vem bryr sig? Inte Joe Hill i alla fall. Han skrattar säkert hela vägen till banken. Men då ska han veta att jag bara gav tio kronor för den här boken. På Åhléns. På rea. Så det sista skrattet går till mig. In your face, Joe Hill, IN YOUR FACE!

Stina

1 kommentar:

  1. Väntar med att läsa din recension tills jag själv tagit mig igenom boken tror jag //Sofia

    SvaraRadera