fredag 7 oktober 2011

Solens rike - J.G Ballard

Jag har velat läsa den här filmen ända sedan jag såg den vackra filmen, regisserad av Stephen Spielberg, och med en ung Christian Bale i huvudrollen. Nu var det många år sedan jag såg filmen, men det känns som att den berörde mig mer än boken.

Bpken utspelar sig i krigets Shanghai, och vi kommer in i handlingen precis innan överfallet på Pearl Harbour. Huvudpersonen i boken, den 12-årige Jim, kommer ifrån sina föräldrar i kaoset som följer och tvingas överleva på egen hand. Främst är det här en skildring av krig, vad det gör med människor och hur långt man är villig att gå för att överleva - men också om när kriget blir vardag och hur man anpassar sig till en värld som inte längre är i krig. Det är en tankeväckande bok, om att uppleva ett krig man själv inte deltar i, där det inte är helt självklart vem som är ond och vem som är god. Romanen var, även om filmen på något sätt gestlatade det hela bättre, helt klart läsvärd och jag har blivit sugen på att kolla upp vad Ballard mer har skrivit. Har för mig tat han möjligtvis kan vara inblandad i något dystopiskt, och det är ju alltid lovande....

Boken bygger på James Graham Ballards egna erfarenheter av kriget, då han själv som ung pojke satt fängslad i ett japanskt fångläger. Liksom bokens Jim föddes han i Shanghai och levde med sina engelska föräldrar. Efter kriget flyttade han till England där han började studerade medicin vid Cambridge University. Efter två är gav han upp studierna och började skriva istället.

1 kommentar:

  1. Till skillnad från dig var jag inget större fan av filmen, fast det var ett bra tag sen jag såg den så jag kanske skulle gilla den bättre nu. // Stina

    SvaraRadera