måndag 21 oktober 2013

Enade vi stå, söndrade vi falla. Del 2

Så var det dags igen redan månaden därpå (maj 2010) i och med Sofias kvinnliga science fictiontema med viss feministisk inriktning (puh, säg om det där tio gånger). Det här måste väl vara en first and only, för Sofia lyckades pricka in två böcker under samma månadstema. Något av ett mirakel.

Vi läste Margaret Atwoods Tjänstekvinnans berättelse som fick ett ganska ljummet gensvar. Jag vet inte om det var så att vi hade allt för höga förväntningar, men en känsla av besvikelse går att utläsa i alla tre recensionerna. Sofia hade läst boken tidigare och magin hon kände då infann sig inte riktigt denna gång. För min del blev jag inte riktigt berörd, och Alex konstaterade att den visserligen var läsvärd men inte något av det bästa hon läst.

Vi läste även Ursula K. LeGuins Mörkrets vänstra hand och här är våra recensioner nästan skrämmande lika. Vi tyckte att boken var svårgenomträngligt och att karaktärerna blev intressanta först framåt slutet. Ingen av oss, och inte heller Le Guin själv tydligen, tycker att hon lyckas i sitt uppsåt att skildra ett könlöst samhälle. Läsvärt visst, om inte annat för det sista hundratalet sidor, men det hade kunnat vara så mycket bättre.

Stina

3 kommentarer:

  1. Ha ha, kul att kunna ena boktriangeln :-), synd bara att böckerna inte var lika bra som jag kom ihåg dem. Det är alltid trist att läsa om en gammal favorit och bli besviken.
    P.s Du missade att länka till min recension, utan både länkarna går till din.
    // Sofia

    SvaraRadera
  2. Då var länkarna fixade // Stina

    SvaraRadera