onsdag 23 oktober 2013

Novembers månadstema



Alice Munro



I november kommer vi att läsa den senaste nobelpristagaren i litteratur, nämligen Alice Munro. Eftersom jag är hemma på mammaledighet satt självklart Sebbe och jag bänkade vid tv:n för att se när årets vinnare korades och snacka om jag blev glad när det var Munro som vann. Motiveringen till priset löd; ”den samtida novellkonstens mästare”.

Munro är född 1931 I Wingham, Ontario, och på grund av sin hälsa (hon är ju ändå över 80 år) kommer hon inte att kunna närvara vid prisceremonin senare i år. Det roliga med att just Munro vann priset är att hon sedan debuten 1968 endast skriver noveller, och inte romaner (även om vissa tydligen menar att hennes ”Lives of girls and women” tydligen ska kunna betecknas som en roman. 

Många av hennes berättelser utspelar sig i Huron County i Ontario, och förutom noveller har hon även skrivit tv.manuskript. Hennes novell ”The Bear Came over the Mountain” filmatiserades 2006 av Sarah Polley och fick namnet ”Away from Her”.

Då det är tunt om kanadensiska vinnare i nobelprissammanhang blir det den enda andra kanadensare jag kan hitta som ska tävla mot henne, Saul Bellow. Jag har alltid tyckt att hans böcker verkar rätt tråkiga, men vi kan ju hoppas att jag har fel.

Saul Bellow är född 1915 och han fick nobelpriset i litteratur redan 1976. Tema i hans böcker är den moderna människans främlingsskap (gäsp). Debut som författare gjorde han 1944 med ”Augie Marchs äventyr”, men då han ska duellera mot novellernas mästarinna blir det givetvis en av hans novellsamlingar vi ska läsa.

Månadens böcker är därför dessa:
Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro 2009
I denna novellsamling är det kvinnorna som står i centrum, och berättelserna handlar om kärlek och otrohet, drömmar och ambitioner och priset man får betala för att leva livet på sina egna villkor. Jag valde en novellsamling jag inte läsat av henne, men jag kan också rekommendera ”Nära hem” och ”Tiggarflickan”.

Mosbys memoarer och andra noveller 1970 av Saul Bellow
Boken innehåller 6 noveller som utspelar sig i olika miljöer och handlar om människors olika livsvillkor.

Bilden På Munro kommer härifrån: www.everythingzoomer.com/tag/alice-munro
//Sofia

1 kommentar:

  1. Vad trevligt. Har velat läsa Munro sedan dina recensioner tidigare i år. // Stina

    SvaraRadera