söndag 20 oktober 2013

Lögn, förbannad lögn och statistik



Så var det dags igen för det populära inslaget om hur folk hittar till vår eminenta blogg. Återigen ska vi alltså ta en titt på våra allra populäraste inslag. Vi börjar som senaste i stigande ordning. Med tanke på att förra statistik-inlägget publicerades 2011 är det glädjande att konstatera att vi har nya och populära inlägg, även om faktiskt några inlägg fortfarande har topp-placering sedan förra gången. Vad som kanske är lite sorgligare är att inget inlägg från 2013 ligger med på topplistan, inte ens om man tittar på topp tio. Eftersom aktiviteten på bloggen varit ganska låg (läs: icke existerande) under första hälften av året får vi hoppas att förklaringen ligger där…..

I alla fall, här kommer topp fem-inläggen:

Nr 5. NY "Vilken dystopi borde Du emigrera till?" 2011: 92 sidvisningar
Lite kul att mitt dystopi-quiz som var ett firande av vårt femhundrade inlägg blev så populärt. Jag gissar på att populariteten beror på 3 faktorer där punkt ett är viktigast: a) mitt geni b) att folk vill emigrera c) att inlägget innehöll namn och författare på 11 olika dystopier och författare…..
2 av kannibalerna från "Vägen"?

Nr 4. NY.  "The Tears of Harlequin" 2012: 93 sidvisningar
Vi kan glädja oss åt att Alex hedervärda ”Månadens dikt” har gett resultat och står för fjärde populäraste inlägg. Keep up the good work, Alex!




Nr 3. NY. "I am legend- en recension att hoppa över….." 2011: 149 sidvisningar 
Antingen gillar folk  "I am legend" väldigt mycket eller också är de bara nyfikna jävlar som vill veta hur den slutar utan att ha läst boken. Om man ser till folks moral (se plats nr 2) gissar jag på det senare. Ja, det var sista gången jag spoilade ett slut!

En legend i vardande?







Nr 2. Samma plats. "Fult att läsa andras dagböcker?" 2011: 448 sidvisningar
Ja, vad kan man säga? Det är bara att konstatera att folks moral är lika låg 2013 som 2011.
Av bilden att döma skulle man kunna få för sig att individen har låg moral, men ingen har högre än Freddie! Jag lovar...

Nr 1. Samma plats. "Och hur många böcker kan DU bocka av på listan?" 2011: 1640 sidvisningar.
Kanske ingen chock att detta inlägg fortfarande ligger på första plats?! En utmaning för oss att tänka på skulle kunna vara hur vi kan slå detta. Kom igen fellow boktrianglare, slå mitt sidvisningsrekord på hela 1640 visningar ;).
Ärligt, får den här bilden oss att se kulturella ut?

Av detta skulle man kunna konstatera att Alex gjorde ett riktigt genidrag när hon införde månadens dikt och att det bara är att fortsätta publicera framgångssagan på bloggen varje månad. Av mitt inlägg att döma är även folk förtjusta i dystopier, så mer sådant – även om nu det nog inte blir några problem för mig. Sedan är det bara att sucka och konstatera att folk är dumma och lata, så vill vi ha riktigt mycket läsare kan vi börja spoila slutet på allt vi läser, bli mer omoraliska rent generellt samt kanske försöka bli lite mer finkulturella och slänga oss mer med nobelpristagarlitteratur och litterära pristagare. Ser man till det så var det ett genidrag av mig att ha nobelpristagartema. Men tacka mig inte, folkets tack är nog för mig ;).

Som goda bubblare kom Stinas eminenta inlägg ”Tranströmer haikus” (89 visningar),  Stinas toalettfunderingar kring dramaten, ”Toaforum” (85 sidvisningar),  ”Björn Ranelid boktipsar”  (78 sidvisningar), Stinas ”Jag och Tranströmer” (77 sidvisningar) samt förra årets topp-fem-placering ”Jag saknar dig, jag saknar dig” (67 sidvisningar).

Ja, här kan vi ju bara konstatera att Tranströmer verkar vara en populär djävel samt att det finns fler än Stina som är fascinerade av det här med kiss och bajs. Men känner i alla fall att jag måste ge en eloge till min favoritsyster som lockat hit läsare genom att blogga på så vitt skilda teman. Och om Ranelid behöver jag nog inte konstatera något särskilt, han är kung  helt enkelt!

Ja och precis som sist ska vi nu avsluta det hela med att se hur folk egentligen kom in på vår blogg. Förutom de självklara alternativen som har att göra med namnet på bloggen kan vi bara konstatera att kungen ligger i topp, 24 sökningar således på Björn Ranelid (samt även sökningar på Björn Ranelid ung 20), följt av dagbok (21), hur slutar I am legend på 17 (jag VISSTE det!) och dystopi (13).

En lite mer udda sökning är  ”Den svarta flygeln, den glansande”.  Förklara gärna om ni förstår mer än mig. Någon rad ur en Tranströmer-dikt kanske?

Ja, det var nog allt för denna gången. Förhoppningsvis kan detta bli ett återkommande tema, kanske någon gång om året.

// Sofia

1 kommentar: