måndag 21 oktober 2013

Sommarregn av Marguerite Duras



Fattar inte alls meningen med denna urbota tråkiga och pretentiösa kortroman, vilken började som en film kallad ”Barnen”. Den handlar om Ernesto och hans syskon som helt negligeras av de på samhället parasiterande föräldrarna. Barnen drar omkring vind för våg och går inten ens i skolan, förutom de 2 äldsta som vardera går några dagar var och sedan slutar. Ernesto ska tydligen vara något slags underbarn, men han irriterar mig mest med sin enfaldighet och det som irriterar mig mest är inte hans incestuösa relation med systern utan hans, trots sin genialitet, sinnessvaga personlighet. Irriterande och trög är en bra sammanfattning av denna roman.

//Sofia 

3 kommentarer:

  1. Jag spyr lite på Ernesto bara av att ha läst denna recension. Tror jag undviker just denna av Duras i fortsättningen. Tack för varningen. // Stina

    SvaraRadera
  2. En av de bästa böcker jag läst nånsin :)

    SvaraRadera