onsdag 27 oktober 2010

Do androids dream of electric sheep?

Androidens drömmar, eller Do androids dream of electric sheep? som är den engelska titeln, har filmatiserats under titeln Bladerunner. Det är en av mina favoritfilmer och anledningen till att jag valde denna bok som oktober månads huvudbok. Trots att filmen inte följer boken rakt av utan snarast inspirerats av den och lånat vissa delar är det omöjligt för mig att inte göra en jämförelse mellan filmen och boken. Tråkigt nog väger det över till filmens fördel.

Jag gillar Dicks idé med berättelsen och de frågor han ställer om människor och vad som är mänskligt, men jag tycker att dessa idéer framkommer bättre i filmen. Filmen är på samma gång mörkare och mer hoppfull, och för min del tycker jag att den skapar mer frågor än vad boken lyckas med att göra. I filmen finns ett djup och en mörk underton som jag saknar i boken. Jag blir inte riktigt berörd varken av bokens prisjägare Rick Deckard eller av de androider han har i uppdrag att döda.

Bitvis glimmar det till, och några scener är svåra att glömma. Det är vackert och fruktansvärt på en och samma gång. Jag vill inte avslöja för mycket innan ni läst boken, men en scen där två kvinnliga androider bekantar sig med en spindel är riktigt obehaglig och en av bokens höjdpunkter.

Stina

2 kommentarer:

  1. Ja, tyvärr visade det sig att filmen var långt bättre än boken, för ovanlighetens skull. Men boken var ändå läsvärd skulle jag säga, om inte annat för en av våra mer oförglömliga bokmiddagar! Får mig att längta efter en ny, vi måste bara ta och boka in en snart! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja blev en av de absolut bästa middagarna. Det var en sådan perfekt stämning. Det är sådana middagar som inte går att planera utan bara händer. // stina

    SvaraRadera