tisdag 26 oktober 2010

Novembers månadstema: Höstmys

Har haft fullt upp på sistone, så därför kommer presentationen av nästa månads tema inte förrän nu. Har varit i valet och kvalet om vilket tema det skulle bli, men till slut fick det bli höstmystema. Passar bra med tanke på att det verkligen är
kura-ihop-sig-i-en-fåtölj-med-en-kopp-te-och-läsa-böcker-väder just nu. Och månadens böcker är därför böcker som passar extra bra för sådan sysselsättning: romantik, klassiker och skräck i en välmixad blandning (och så kanske lite feminism på det också;).

Så den här månaden blir det bara böcker jag inte läst tidigare, men som jag velat läsa och jag hoppas på att i alla fall någon av dem kommer att vara en riktig tiopoängare.

Månadens bok: Stolthet och fördom av Jane Austen (1830)
Jag har faktiskt gjort ett försök med Austen tidigare, men inte orkat engagaera mig riktigt så därför ska hon få ännu en chans. Jag menar, så många tjejer kan väl inte ha fel? Om inte annat kan man ju hoppas på att Mr darcy ska vara lika sexig i boken som i filmen (och till den kommande bokmiddagen kanske man skulle kunna drewla lite framför den...)

Om man har tid så kan man också ta sig en titt på dessa:

Orlando av Virginia Woolf (1928)
Boken handlar om Orlando som är en vacker adelsman som lever under 1500-talets England. En dag faller han i en djup lång sömn och när han vaknar finner han sig förvandlad till kvinna. Orlando lever som kvinna vidare genom seklerna för att till slut vara kvinnlig författare under 1920-talets London.

Carmilla av Joseph Sheridan Le Fanu (1872)
En vampyrklassiker men med kvinnor i de bärande rollerna. Romanen utspelar sig i Österrike fär Laura får besök av den mystiske Carmilla som efter ett tag visar sig mer skrämmande hon kunnat ana. Romanen brukar ofta anges som Stokers Dracula-inspiration.

Så vad väntar ni på, ner till bibblan och se till att få händerna på i alla fall månadens bok, kryp upp i en skön fåtölj, gör en god kopp te (kaffe funkar också Sandra!) och läs och njut! Det ska jag göra!

3 kommentarer:

  1. Wohooo! De två första böckerna har jag också velat läsa ett tag. Känns som att det verkligen är på tiden att ge Austen en chans, bra val Sofia :) Den sista har jag inte hört talas om men den låter spännande. Ser fram emot lite höstmys nu. // Stina

    SvaraRadera
  2. Mysigt tema! Jane Austen har legat och skräpat på min läs-lista i flera år. Och vampyrboken finns med på listan til Vampyrkursen jag läser. Virginia Woolf hade vi föredrag om i förra veckan på Litteratur kursen. Då Mot Fyren. Ser fram emot att läsa Orlando.

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillar temat, nu återstår bara att se om böckerna är något att ha! //Sofia

    SvaraRadera