lördag 30 oktober 2010

En rätt trist dejt med Dexter

Japp, jag är besviken! Trots att jag, till skillnad från Stina, inte är något större fan av tv-serien hade jag väntat mig mer av "Darkly dreaming Dexter". Jag har ju sett något avsnitt här och där, och för mig känns det som att skaparna bakom tv-serien tagit det som är bra med boken, skippat det fåniga och faktiskt också lagt till en ytterligare dimension till Dexter som böckerna saknar. De fåniga element som tv-serien tack och lov skippat är de övernaturliga inslag där Dexter i sina drömmar har den här psykologiska förbindelsen med seriemördaren. Nu har jag ju inte följt tv-serien och vet inte om de skippat detta helt, men om inte så har de i alla fall tonat ner det och gjort det lättare för tv-tittaren att acceptera det, istället för att som i boken få läsaren (i alla fall mig) att bara tycka det hela är fånigt. Jag vet inte riktigt vad författaren vill med detta, för hade han bara tonat ner det hela en aning hade boken blivit så mycket bättre.

Det positiva i böckerna är den stundtals ironiska jargon som känns igen från tv-serien som trots allt gör att boken sticker ut lite från den vanliga deckarromanen. men skulle det inte vara för detta så skulle den ha kunnat vara vilken dussinroman som helt.

Oh the dissapointment! Och efter vad Stina berättat så går det bara utför i de två senare romanerna. Ja ja, får väl se fram emot ännu en halvtaskig dejt med Dexter då!

2 kommentarer:

  1. Mmm tyvärr kommer du inte att bli mindre besviken på de kommande två delarna, tvärtom... Det finns dock en scen som är sjukt rolig i den tredje delen (om du nu orkar hålla ut så länge, gör du inte det så blaimar jag dig inte), fast ofrivilligt från författaren sida för jag tror inte det är tänkt att man ska skratta. Men det gör man, tro mig! Får mig att tänka på en oförglömlig scen ifrån kvalitetsserien Sunset Beach, med Melinda (visst hette hon nåt sånt) och hajen. Du kommer att förstå vad jag menar :D

    SvaraRadera
  2. Håller på i andra delen nu och efter din beskrivning av den roliga episoden bara måste jag ju hålla ut till slutet nu. Allt som andas Sunset Beach är ju värt att noteras. Jag har alldeles för få Sunset Beach moments i mitt liv, så kom gärna igen och ge mitt liv den där lilla extra Sunsetfaktorn som skulle förgylla det! //Sofia

    SvaraRadera