onsdag 7 april 2010

Blodläge



Har läst ett smakprov av Blodläge av Johan Theorin, en svensk deckare som utspelar sig på Öland. Deckare är ju inte min favoritgenre direkt, och särskilt inte svenska sådana. Kanske främst på grund av att de flesta jag läst varit dåligt skrivna med ytliga karaktärer. Jag behöver liksom inte läsa ytterligare en deckare med en medelålders alkoholiserad polis i huvudrollen och jag kan inte riktigt med Annika Bengtzon. Så finns Gotlandsdeckarna av Mari Jungstedt, men de suger ju tyvärr, speciellt dialogen. De går dock att läsa ändå bara för att de utspelar sig på Gotland.

Blodläge verkar vara något bättre än den genomsnittliga svenska deckaren. De första tre kapitlen som jag läst känns i alla fall relativt välskrivna. Blodläge utgör den tredje delen i en kvartett deckare som alla utspelar sig på Öland. Den första delen Skumtimmen utsågs till året bästa kriminalromandebut 2007 och den andra delen Nattfåk utsågs till bästa nordiska kriminalroman 2008.

Varje bok behandlar en av de fyra årstiderna, och Blodläge är sommarboken. Jag ha redan bestämt vad min nästa bokmånad, som är i juli, ska ha för tema och det kommer att vara just Sommar. Så vill ni kan kanske ni kan passa på att läsa den då. Det är dock helt upp till er, för det är inget måste enligt mig. Jag gillar dock årstidertemat. ”De skiftande årstiderna påverkar landskapet, människorna och handlingen i de olika romanerna” enligt författaren själv på hans hemsida (www.johanthorin.com).

Får se om jag kommer att läsa den själv, men förmodligen, och främst då för att den passar in i mitt sommartema. Dessutom hör minst en deckare sommaren till, och jag antar att det här få bli min. Återstår att se om det också blir er. Men känner ni behov av att läsa en deckare så känns den här som ett trevligt val. Den utkommer den 15 april, och om ni är riktigt sugna så har jag en rabattkupong på Bokia till övers. Ni får då köpa boken för 179 kr istället för 229 kr. Själv väntar jag tills den går att låna på biblioteket, men har ni fått ett enormt sug efter att läsa om blodiga sommarmord på Öland så vet ni vem ni ska vända er till.

Stina

2 kommentarer:

  1. Nu är ju inte deckare min favoritgenre heller, men du har faktiskt rätt i att minst en deckare borde läsas under sommarledigheten. Fast funderar nog på att kanske ta och läsa nån Agatha Christie istället. Du kan inte rekommendera nån bra av henne? De enda jag kan komma på att jag läst är "Tio små negerpojkar" och "Mordet på orientexpressen". //Sofia

    SvaraRadera
  2. 5 små grisar finns det en som heter, den är okej, lite i samma stil som 10 små negerpojkar. Men jag har inte läst allt för många böcker av henne, så det finns säkert någon ännu bättre. Kanske Sandra vet nån?

    SvaraRadera