onsdag 7 april 2010

Datastrul och bokslukande

Eftersom vår dator i förrgår kväll fick för sig att den inte ville fungera var jag hela dagen igår utan dator (poorest me!!!) vilket gjorde att jag på kvällen inte hade så mycket annat för mig än att läsa. Detta resulterade i hela tre utlästa böcker som givetvis måste recenseras!

Vi börjar med boken jag verkligen sett fram emot att få läsa, nämligen "Främlingar" av Taichi Yamada. Efter att ha googlat runt efter bra bäcker att läsa (då när jag skulle till Karlskrona och åka färja i timmar) fastnade jag för "Främlingar" som jag trodde skulle passa mig. Den kändes som en krypande-fasa typ av bok, vilket tilltalade mig. Efter att ha läst den kan jag nog inte säga att den motsvarade förväntningarna. Krypande fasa var den inte, däremot var det precis som att läsa en japansk skräckfilm. Medan jag läste boken kunde jag precis se framför mig hur den skulle se ut som film. Och boken var väl helt ok, relativt välskriven och fungerade bra som underhållning för stunden. Däremot måste jag säga att för den som sett en asistisk skräckfilm eller två så kändes det stilistiska greppet väl igen och tillförde inget nytt i genren. Och för mig som förväntade mig något mer än en hyfsat ok bok var den en besvikelse.

Jag läste också ut "Burna av en annan vind" av Ursula K Leguin, men den hade jag nästan hunnit avsluta kvällen innan - så det vara bara de två sista kapitlen kvar att läsa. Boken är ju den sista av ö-världen böckerna. Först kom triologin på 70-talet och, sedan en fjärde fristående del på 90-talet och slutligen kom denna bok i början av 2000-talet. Jag har läst den förut, men det var flera år sedan och då kommer jag ihåg att jag tyckte att den var något av en besvikelse. Efter att nu ha läst om den kan jag konstatera att jag gillade den bättre nu än första gången jag läste den. Kan inte komma ihåg att jag varit med om det förut, annars brukar det ju vara tvärtom. I alla fall, förra gången jag läste boken hade jag ju avslutat triologin för inte så länge sedan och jag tror att jag blev lite besviken på att Tenar och Sparvhök som händelserna kretsade kring i triologin i denna bok hade åldrats så mycket och nu endast var biroller.
Jag tror att det var det jag hade svårt för sist. Men nu gillar jag den. LeGuin har ett sätt att beskriva världen som gör att man tror på det. I hennes böcker är det inte så mycket svart eller vitt, utan mer en gråszon där ingen är riktigt ond eller god. Här finns inget entydigt lyckligt slut, utan endast det bitterljuva. Lite som det är i verkligheten med andra ord.

Slutligen läste jag också ut en tvillingbok, "Nattens ondska" som är del tre i en rysarserie i fyra delar. Har tidigare läst de två första böckerna, men har inte fjärde delen. Kanske ska kolla tradera? Hur som helst, en så underbar tvillinbok förtjänar ju självklart att recenseras separat! Recension kommer kanske ikväll om jag får lust, eller som senast imorgon. Nu har ni verkligen något att se fram emot.

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Står nog över Främlingar tror jag, känner inte något större behov av att läsa en asiatisk skräckfilm. Sådana har jag fått lite nog av känner jag. Eller innehåller den små läskiga barn man kan se i hissrutorna? I sådana fall kanske jag ger den en chans..

    SvaraRadera
  2. Tyvärr, inga creepy children i denna bok, men det känns som att du har rätt i att de skulle ha kunnat liva upp det hela en smula //Sofia

    SvaraRadera