måndag 5 april 2010

Supernatural - Nevermore. Av Keith R.A Decandido.

Efter ett besök på Sf bokhandeln är jag nu stolt ägare till fyra nya underverk. Bland annat Supernatural-Nevermore, en Tie-in Novel till TV-serien Supernatural.
Bokens handling är förlagd till tiden mellan Crossroad blues och Croatoan.

Ellen ger Sam och Dean i Uppdrag att hjälpa en av Ash vänner med ett spöke.
Väl på plats i The big apple lyckas Sam finna ytterligare ett uppdrag, en serie mord inspirerade av händelser i Edga Allen Poes berättelser.

Bortsett från mängder av fanfiction, en Death Note Novel och några faktaböcker, är Supernatural-Nevermore den första Tie-in novel jag läst. Eftersom jag inte stött på mängder av det tidigare gissar jag att fenomenet är hyfsat nytt, eller att exploderat, tack vare Supernatural och Battlestar Galactica. Förmodligen för att skaparna, utifrån fanfiction och alfa-fans insett vilken marknad detta är. Om berättelserna är välskrivna.
Då jag är ett fan av fanfiction, bland annat för att de författarna har möjlighet att utforska miljöer och karaktärernas känslor, fann jag den här typen av litteratur intressant.
Supernatural-Nevermore är ingen stor roman, men den är väl efterforskad och Keith R.A Decandido vet hur viktigt ett högt tempo och humor är för den här typen av böcker.
Beskrivningarna, både gällande Bröderna och New York, där Decandido är uppvuxen, är intressanta.

Att bland annat binda handlingen till Poe, är inget nytt grepp. Både hans liv och verk är mystiska nog att spinna vidare på i trillers och kriminalromaner.
I Supernatural - Nevermore ligger fokuus på hans böcker och dikter, då mördarens brott är som tagna ur The Murders at Rue Morgue, med flera.

Styckena när Dean tillber/lyssnar på Manfreds skivsamling, brödernas tankar kring trafiken i New York och det faktum att Ash har vänner är några av bokens många höjdpunkter.

Det högra tempot, humorn, handlingen, till och med birollerna får mig att önska att detta var ett avsnitt av serien, precis som när jag läser en riktigt bra fanfic.
Först och främst rekomenderar jag boken till fans av serien då den ger TV-serien ytterligare djup och dimensioner.

2 kommentarer:

  1. Det här låter intressant :) Gillar fanfiction i teorin, men oftat blir man besviken för att den inte är så välskriven. Men får man tag på en berättelse som faktiskt funkar, där författaren lyckas fånga karaktärerna kan det bli hur bra som helst. Så Nevermore låter lovande, även om jag inte är ett större fan av Edgar Allan Poe.

    SvaraRadera
  2. Lite Supernatural kan ju aldrig vara fel, det håller jag lätt med om. Tror att jag stod och kollade på boken du recenserat, eller någon liknande i alla fall, när jag var i Stockholm sist. Var lite sugen på att köpa den faktiskt, men sen blev det några andra böcker istället
    //Sofía

    SvaraRadera