måndag 12 september 2011

Tristessen från Oz

Redan förordet fick mig att känna betänkligheter mot Trollkarlen från Oz. Författaren menar att de gamla sagorna måste anses föråldrade då dessa enligt hans mening innehåller allt för blodiga och hemska händelser som allvarligt kan skada de små barnapsykena. Nej nu är det tid för nya ”underbara berättelser” i vilka de välbekanta trollen, dvärgarna och feerna är eliminerade, liksom alla de ohyggliga och bloddrypande händelserna. Så i stort sett tar han bort allt som är intressant i de gamla sagorna, deras komplexitet och svarta underton, maler ner det till en beige och ointressant sörja och kallar resultatet för Trollkarlen från Oz. Och folk älskar det, jag förstår inte varför.

Det är inte ens särskilt väl skrivet, speciellt inte om man jämför med Peter Pan som ju ingick i samma månads tema. I den boken märks det att författaren älskar att skriva och det är en glädje se hur han leker med språket och skapar sitt Never never land. Här not so much.

Det enda Baum verkar älska är sig själv och sin förmåga att skapa underbara berättelser. Syftet med hans bok är alltså ”bara att glädja dagens barn”, ”en modern saga i vilken underverken och glädjen finns kvar och de blodiga mardrömmarna har utelämnats”. Ursäkta mig men tillåt mig att spy lite i min egen mun.

Dessutom hittar jag inget i boken som skulle kunna förklara behovet av att skriva hela 17 uppföljare. Jag förstår inte vad alla ser i den här historien, den har ju ingenting, knappt ens innehåll. Hela boken känns bara som en evig upprepning (okej att det elementet ofta förekommer inom sagor men jag tycker inte att det funkar här, det blir bara tjatigt). Historien saknar bett helt enkelt, vilket inte är så konstigt eftersom Baum strävade efter att skriva en tandlös historia. Jag ifrågasätter (såklart) inte dess betydelse för populärkulturen men jag hade aldrig kunnat tänka mig att basen för allt detta skulle visa sig vara en sådan tunn och trist historia.

Mycket kan sägas om Trollkarlen från Oz, men någon underbar berättelse tycker jag inte att Baum lyckats trolla fram. Dock har jag svårt att tänka mig en bättre godnattsaga, så det ska han väl ha cred för. Jag hade i alla fall svårt att hålla mig vaken i försöken att få den utläst.

Stina

1 kommentar:

  1. Gud ja, håller med om allt. Vilken skitbok det var!

    SvaraRadera