lördag 27 oktober 2012

Månadens bok: Övergivna av Michael Grant


Vilken dynga! Helt klart en av de sämre ungdomsböcker jag har läst i mina dagar och jag kan säga så mycket som att jag definitivt inte kommer att läsa fortsättningen. Det är lite som att läsa en sämre och mer långdragen variant av ”Phantom Valley”. Det känns inte genomtänkt och allt är egentligen bara plågsamt fånigt.

Om en värld där alla över 15 år helt plötsligt försvinner och där märkliga mutationer i form av olika superkrafter (tänk X-men) börjar förekomma hos både djur och människor.

Jag sitter mest och blir irriterad på skitungarna, unga vuxna, som låter de övergivna spädbarnen ligga och dö i sina vaggor och ungefär en vecka försent kommer på att något kanske borde göras. Fast då har ju redan alla stackars barn dött av uttorkning och så mycket kvar att göra är det ju inte....

Och seriöst, detta utspelar sig ju ändå i USA – så borde inte typ 10% av de äldre ungarna redan ha blivit föräldrar ;).

Grant hinner dessutom med att klämma in fånigheter som en läskig mörk urkraft som kommenderar talanda prärievargar att lära sig döda människor, fjompiga elakningar som får tentakelliknade kroppsdelar och en helt pinsamt dåligt beskriven tonårskärlek.

Inget övertygar och allt känns bara platt, fånigt, långdraget och oäkta. Vad som hade kunnat vara en intressant studie av ett samhälles överlavnad utan vuxna blir bara pannkaka.

Det här är tydligen författaren till den ganska trista serien ”Animorphs”, vilket i och för sig inte gör mig det minsta förvånad med tanke på den låga kvalitén.

Börjar undra vilken roman alla entusiastiaksa recensenter egentligen har läst, för det är tydligen inte samma smörja som jag tagit mig igenom. Kanske en ”Övergivna” i ett parallellt universum där Grant faktiskt kan skriva?

1 kommentar:

  1. Haha, parallellt universum, du är för rolig Sofia :P Grant kanske inte håller med mig, men... Visste inte att han skrivit Animorphs men blir inte heller förvånad, ett lågvattenmärke bland Wahlströms ungdomsböcker.

    Kanske är detta nåt för dig då Alex? Hade inte du (helt otippat, och ännu oförklarat) ett ex av Animorphs på ditt nattduksbord? // Stina

    SvaraRadera