Under februari månad var det kärlekstema i
boktriangeln, och då jag valde tema var det två nobelpristagare som fick möta
varandra i en ödesmättad duell. Jag pratar naturligtvis om Toni Morrison och
hennes ”Älskade” som fick gå en match
mot Ernest Hemingways ”Edens lustgård”. Jag
måste säga att det blev en tämligen jämn match och att jag tyvärr inte kan utse
en ensam vinnare i denna duell, det blir nämligen en delad förstaplats.
Ställningen är alltså följande: Kvinnorna VS Männen
1-1
Recensionerna kommer här:
Älskade av Toni Morrison
En bok son i sitt tema mycket
påminner mig om Joyce Carol Oates "Bellefleur". Också denna är en roman där det
magiska och övernaturliga skildras som om det egentligen är något vanligt och
sånt som händer utan att man höjer speciellt mycket på ögonbrynen åt det.
Huvudperson i boken är Sethe, en slav
i 1800-talets USA och det är i hennes hus större delen av romanen utspelar sig.
Ett hus där mor, dotter och farmor är vana vid spökerierna och där det är
vardag med små spökhänder i sockerkakan, med speglar som spricker och kastruller
som kastas ned på golven. Och så långt härdar man väl ut, men det är när den döda
älskade dyker upp i fullvuxen mänsklig form som allt rasar samman.
Som läsare vet man inte alls vad det
är som hänt eller vad spöket vill, men man anar i alla fall ganska omgående att
det inte är med de bästa avsikter det arga spöket har kommit tillbaka. Bitvis
vecklar hela historien ut sig och det är inte förrän precis i slutet man har
hela historien klar för sig.
Det är en bok att beröras av,
skrämmas och äcklas över – för hur kunde slaveriet få pågå ända till 1865 i
USA? Det är helt sjukt! Precis som i Tarantinos "Django" visas slaveriet upp
helt utan försonande drag och det är hemskt att människor kunnat vara så rättslösa.
Edens lustgård av Ernest Hemingway
Edens lustgård är en bok som utgavs
efter Hemigways död, så sent som 1986. Till skillnad från hans övriga böcker är
det här först och främst en kärlekshistoria, ja eller kanske snarare ett
triangeldrama. Den utspelar sig på 20-talet och det är det nygifta paret
Catherine och David som är i centrum. De är på smekmånad och i början är de
precis så lyckliga och nyförälskade som man förväntas vara på sin smekmånad –
men så steg för steg försvinner idyllen i takt med att Catherine går längre och
längre i ett spel med könsrollerna, och tycks det, för att förmå sin make att
inte börja skriva igen. Det är som om hon är svartsjuk på allt som inte har med
henne att göra i hans liv. Det börjar relativt oskyldigt med att hon klipper
sig i pojkfrisyr och övertalar sin make att klippa sig i samma, men allt börjar
spåra ur när hon inroducerar ytterligare en kvinna i deras förhållande.
Det är stämningen i romanen som är
behållningen, en stämning som smyger sig på och ligger och skaver läsningen
igenom. Boken känns annorlunda från många andra av Hemingways romaner då den är
så starkt fokuserad på känslor.
Ja, det var det om februaris månadstema. Snart kommer ytterligare en bokduell att presenteras och jag måste säga att det ska bli kul att se vilka som går segrande ur kampen.
//Sofia