Efter att ha
läst den minst sagt speciella ”Michel – en ungdomsroman för det infantila samhället”
kändes det som att jag valt en bok som inte direkt var representativ för
Jelinek. Så när jag valde att även ge mig i kast med hennes ”Pianolärarinnan”
och romanhjältinnan Erika Kohut trodde jag inte alls att jag skulle mötas av
samma osammanhängande våldsorgie – men oboy, hade jag fel. Just våld och ganska
osammanhängande scener verkar vara två av Jelineks speciella signum. Då den förra var så
himla utflippad att den (nästan) blev rolig att läsa kan tyvärr inte sägas
riktigt detsamma om hennes pianolärarinna – det blir mest jobbigt, obehagligt
och kvävande. Speciellt i hur hennes förhållande till den kontrollerande mamman
skildras. Det är samma våldsamma relation till omvärlden som skildras som i den
förra boken jag läste om henne – men det blir så mycket obehagligare när det är
mer på riktigt och det är ”verkliga” människor som skildras. För trots att
Erika börjar närma sig 40 bor hon fortfarande hemma och det är fortfarande
mamman som kontrollerar hennes liv – allt ifrån vad hon är tillåten att ha på
sig för kläder till vad hon gör på fritiden. Inte ens sömnen får hon ha ifred
då de lätt osunt även delar säng…. Och inget lås får finnas då modern alltid
ska ha fri tillgång till sin dotter -
barn ska ju inte ha några hemligheter från sina mödrar!
Eller som Jelinek
uttrycker deras osunda förhållande: ”Men
utanför det står mamma redan stor och ställer Erika till svars och mot väggen,
inkvisitor och exekutionspluton i en och samma person, i stat och familj
enhälligt erkänd som mor".
Och inte nog med att mor och dotter fortfarande bor
ihop, de har inga planer på att flytta isär utan sparar till en bättre
lägenhet – något som dock verkar kunna ta ett tag då Erika olovandes köper
klänningar och smycken hennes mor obevekligt letar reda på och förstör.
Underkuvad och förtryckt som hon är tar
Erika igen sin ilska på sina pianoelever som hon pikar och hånar. Och en annan
flykt kan vara att utan moderns vetskap bege sig till stadens porrdistrikt för
att fördriva tiden med att se på prostituerade och andra som förlustar sig.
Men det är inte endast sin mor Erika har
ett osunt förhållande till, utan även den man hon blir intresserad av får känna
på Erikas böjning för osunda förhållanden – här talat vi BDSM som tar det till
en helt annan (och väldigt osund) nivå.
Jag kan alltså inte säga att jag direkt rekommenderar er att läsa "Pianolärarinnan", men är ni sugna på något garanterat annorlunda kanske ni ändå vill ta er en titt. Men på egen risk, alltså!
//Sofia