Blev sugen på
att läsa denna efter ett reportage om Donna Tartt i Amelia (ja, lätt tantigt
jag vet!) som nu tydligen äntligen har kommit ut med roman nummer tre (”Den
hemliga historien” gavs ut 1992). I inledningen tillägnas romanen Bret Easton
Ellis och universitetet som boken utspelar sig på heter Hampden College (där
Ellis version heter Camden College).
Redan på första
sidan får vi veta att huvudpersonen tillsammans med en liten grupp vänner
kommer att döda vännen Bunny och sedan får vi i den över 500 sidor långa
romanen reda på vad som leder fram till mordet samt hur de olika personerna
handskas med det, och vi får även följa dem en bra bit efter det att Bunny har
dött med de ständiga nojjorna över att bli upptäcka.
Man kan säga
att det är en slags omvänd deckare där men hela tiden vet vem offret och
mördarna är, men där man från början inte har en aning om varför. Historien är
läsvärd och den är verkligen en sidvändare. Helt enkelt en perfekt
till-och-från-jobbet-på-bussen-bok, dock kanske lite i tyngsta laget.
Lite av det som
roar mig med läsningen är att kunna se Bret Easton Ellis college med andra
ögon, för där Ellis ägnat sig åt att berätta de festande partyprissarnas historia
ägnar sig Tartt åt att skildra de mer studieinriktade ungdomarnas vardag, där
de svänger sig med grekiska citat och ser sig som förmer än de andra
studenterna.
För övrigt är
det bara jag eller är inte karaktären Bunny väldigt lik den store Gatsby i
sättet att uttrycka sig? Och liksom ”Den store Gatsby” förs handlingen fram av
en ganska slätstruken huvudperson som liksom står utanför handlingen, i Gatsby
var det Nick Carraway och i denna är det Richard Pappen, som till skillnad från
de övriga i studiegruppen inte är rik utan måste slita för brödfödan. Ju mer
jag tänker på det, ju mer påminner faktiskt de två romanerna om varandra.
Jag måste ändå
säga att jag tycker att historien är läsvärd, men något som haltar betänkligt
är känslouttrycken i boken. När folk uttrycker starka känslor, ja till och med
är förälskade, känns det helt enkelt inte utan är bara tomma ord på ett papper. Jag vet till exempel på flera hundra sidor att Bunny kommer att dö, men jag bryr mig
inte direkt. Boken hade blivit så mycket bättre om man faktiskt kände något för
karaktärerna och kände att de hade äkta känslor. Ser man till ”Flod” som
jag läste nyligen hade jag invändningar mot den, men känslorna den ingav var
äkta och det är något jag saknar hos ”Den hemliga historien”. Då har Bret
Easton Ellis lyckats så mycket bättre med att beskriva samma miljö från ett
annat perspektiv, där kan vi snacka om läskigt äkta!
//Sofia