måndag 19 juli 2010

Krypande obehag

Ormöga är skriven under pseudonymen Rosamond Smith som Joyce Carol Oates använder sig av till sina deckare.

Den handlar om Lee Roy Sears som räddas från dödscellen av den välmenande advokaten Michael O´Meara. När Lee Roy släpps ut från fängelset tas han emot av Michael och hans familj som försöker hjälpa honom att anpassa sig till samhället igen efter tiden i fängelset.

Från första sidan är det med en växande obehagskänsla i bröstet som läsningen fortgår. Spänningen byggs skickligt upp. Man vet att något otäckt kommer att hända, det är bara frågan om när. Berättelsen igenom bibehålls denna undergångskänsla och slutligen så inträffar förstås det oundvikliga. Jag ska inte avslöja vad men jag lovar att vägen dit är väl värd att följa.

Vill du läsa en välskriven och obehaglig bok i sommar, med garanterade rysningar längs ryggraden är det denna bok du ska packa ner i strandväskan.

Stina

4 kommentarer:

  1. Har ett vagt minne av boken och har för mig att man verkligen satt på helspänn när man läste och bara väntade på ett något obehagligt skulle hända. Jag gillar såna böcker! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Mmm det skrivs alldeles för få som håller ända till slutet. Men om man ska nämna någon svensk författare som brukar lyckas är ju Jerker Virdborg en het kandidat.

    SvaraRadera
  3. Håller med, det är därför jag gillar honom så mycket

    SvaraRadera
  4. Låter som en spännande bok. Jag får ta och låna den.

    //

    sandra

    SvaraRadera