måndag 19 juli 2010

På besök i Läppstiftsdjungeln

Förutom månadens böcker har jag nu äntligen lyckats traggla mig igenom Läppstiftsdjungel av Candace Bushnell, författaren som också skrivit boken Sex and the city. Trots att jag älskar tv-serien lämnade boken den grundar sig på inget större intryck, så det var inte med några större förväntningar som jag började läsa denna bok.

Jag hittade den på resebyråns kontor när Kalle och jag var på semester på Kanarieöarna i våras och tänkte att den förmodligen skulle vara en ultimat ligga på stranden och slappa-bok. Enligt Nerikes Allehandas recensent är att läsa boken ”som att bläddra i ett tjockt nummer av det lyxiga modemagasinet Vogue, med ett glas torr champagne inom bekvämt räckhåll”.

Nu då boken är utläst vet jag inte om jag riktigt kan hålla med om det. Visst lever bokens huvudkaraktärer, Nico, Wendy och Victory ett lyxigt liv i New York med designerkläder, fester och diverse annat, men rent allmänt stör jag mig bara på dessa människor. De ska föreställa framgångsrika yrkeskvinnor men jag tycker snarare att de beter sig som mähän och idioter.

I USA kanske det är en big deal med pappaledighet och att kvinnor tjänar mer än män men jag blir bara irriterad när man gör det till värsta problemet att en kvinna skulle vilja yrkesarbeta och tjäna pengar. Är din man en utsugande igel som inte lyfter ett finger i hemmet, går hemma och surar men som gärna shoppar upp de pengar du sliter med att dra ihop om dagarna för att försörja familjen – gör slut! Det behöver inte vara svårare än så.

Kort sagt är detta ingen chic lit jag skulle rekommendera. Den ger ingen mersmak av det ljuva livet direkt, däremot en bismak av förlegad kvinnosyn. Undvik.

Stina

2 kommentarer:

  1. Ingen ide att ens låna boken av dig alltså. Livet är ändå för kort för en tråkig bok...//Sofia

    SvaraRadera
  2. Jo, den är inte så uselt skriven egentligen men kvinnosynen känns så unken rakt igenom att det inte går att frånse ifrån. Jag skulle inte rekommendera den iaf, så finns det betydligt bättre chic lit att ta del av.

    SvaraRadera