söndag 19 september 2010

Let's play Questions.

För att fira att jag läst ut Rosencrantz & Guildernstern are dead, lägger jag upp ett klipp ur filmen med samma namn. Den är regisserad av bokens författare; Tom Stoppard och huvudrollerna spelas av Tim Roth och Gary Oldman.
Efter en lång vandring där de stött på ett resande teatersällskap lett av Richard Dreyfus har Rosencrantz och Guildernstern kommit fram till slottet. Hamlet har blivit galen och allt är kaos. För att få klarhet i situationen bestämmer de sig för att leka Questions.

Filmen är en av mina absoluta favoriter och den här scenen är en av de bästa. Och nu när jag läst pjäsen stiger min beundran för skådelseplarna allt mer. Tänk att komma ihåg så jävla mycket text! Så komplicerad text dessutom.

3 kommentarer:

  1. Hmm, både Tim Roth och Gary Oldman är ju favoriter så ska helt klart ge filmen en chans (tror faktiskt jag sett bitar av den då jag känner igen klippet) //Sofia

    SvaraRadera
  2. Kanske något för den kommande (?) Shakespearekvällen. Vad säger du Sofia? Denna och så Trettondagsafton låter väl som en bra början på kvällen?

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med:)

    SvaraRadera