torsdag 3 mars 2011

Katitzi- ett riktigt lågvattenmärke inom barnbokslitteraturen

Vilken tur, tyckte jag när jag fyndade "Katitzi, Rosa och Paul" av Katarina Taikon på bibliotekets utrensning för bara en ynka krona. I denna bok lever Katitzi och hennes två syskon Rosa och Paul för sig själva eftersom styvmamman är så dum mot Katitzi. Mamma måste ha läst hela serien för Stina och mig när vi var i 6-7 årsåldern och vi fullkomligt älskade den.

Om denna Katitzidyrkan har jag nu i efterhand bare en sak att säga: vilken jävla dålig smak jag hade som barn! Barn har tydligen ingen som helst känsla för kvalitet :). Hoppas innerligt att resten av böckerna i serien inte var lika usla som denna. Den var ärligt talat riktigt, riktigt dåligt skriven, med en handling som var tråkig pch osammanhängande och där de olika kapitlen inte alls hängde ihop utan verkade ha fogats samman lite hipp som happ. Katitzi som huvudperson är dessutom jobbig, ouppfostrad och alldeles förfärlig.

4 kommentarer:

  1. Damn! Var den verkligen så usel? Kommer ihåg att även jag dyrkade Katitzi när jag var liten. Då passar jag mig för att läsa om dem.

    SvaraRadera
  2. Jag älskade ju verkligen denna serie, och man kan ju hoppas att detta bara var ett uselt undantag. Första boken, om inte annat, måste ju vara bättre än så här. //Sofia

    SvaraRadera
  3. Det känns ju skönt att konstatera att inte ALLT var bättre förr i alla fall. Var den sämre än Twilight-serien? // Stina

    SvaraRadera
  4. Ja Stina, den var sämre än Twilightserien, och det säger ju en hel del med tanke på att nog inte mycket är det. Ärligt, jag fattar inte hur du lyckades få skiten såld!//Sofia

    SvaraRadera