Nu är det rätt kul. Jag gillar det, även om jag har mina
misstankar om att vara den enda i den här triangeln som faktiskt gör det. Inte
minst gillar jag den svarta humorn och den vassa dialogen. Jag får lite sex and
the city-vibbar där.
Bättre än min, svarar jag sorgset. Den heter inget.
Inget? Tessan spänner sina välsminkade ögon i mina. Din
fitta är en nobody.
Tror du?
Och en nobody kommer aldrig in på de roliga festerna.
Fyra procent av jordens befolkning är födda med små
fettceller och en kroppstyp som gör att de aldrig går upp i vikt. Aldrig. Går. Upp.
I. Vikt. Fyra procent! Varför är inte jag en av dem? Daphne tar tag om båda
mina händer. Varför är inte du en av
dem? Hennes ögon smalnar. Varför är Tessan en av dem?
Något jag skulle kunna leva utan är de sjukt störiga
liknelserna författaren envisas med att trycka in på var och varannan sida.
Särskilt reagerade jag på detta i början av boken. Det var röster milda som
pH-neutrala barntvålar, oro som en överlastad kemtvätt och personer som sjunker
ihop som en påse fettfria snacks. Krystat minst sagt… Sedan vet jag inte om jag
trubbades av eller vad som hände men jag tänkte inte alls på det mot slutet.
Och där de ändå förekom tyckte jag faktiskt att de smälte in rätt väl och helt
enkelt passade in med författarens skrivsätt.
Dessutom är det befriande med en kvinnlig karaktär i en
chic lit-roman som inte behöver en mans hjälp utan tar saken i egna händer och
räddar sig själv i slutscenen. Att denna någon är en överprivilegierad, Stureplansprinsessa
som trippar fram på 14-centimetersklackar med pappas kreditkort i ena handen
och Fendibagen i den andra och att räddningen består i att kanske/kanske inte
fullfölja juristprogrammet på Stockholms universitet känns mindre viktigt.
Att Naglo vodkabar namedroppas (eller placedroppas?) måste väl också ses som någon slags kvalitetsmarkör.
Stina
Let us agree to disagree ;) //Sofia
SvaraRaderaNej. Ha ha :P
SvaraRadera