måndag 4 mars 2013

Enigma av Robert Harris


En teknisk thriller om Storbrittanniens kodknäckare under andra världskriget och deras försök att forcera Enigmakryptot, tredje riktes oknäckbara kodsystem. Romanen bygger delvis på autentiska dokument och verkliga händelser.

En roman som jag spontanfyndade på katthemmet i spetmber förra åre då jag tyckte den lät spännande.
Den visade sig dock bli alldeles för tekniskt för mig och just allt det tekniska och alla kodknäckardetaljer drar ned tempot minst sagt. Jag kan tänka mig att man har mer utbyte av denna roman om man är mer intresserad av andra världskriget än vad jag är. Det känns lite som en typisk pappa-bok om jag säger så.

// Sofia

7 kommentarer:

  1. Så just kodknäckarbiten var ingenting för dig alltså? Då slår jag vad om att du inte kan tyda följande kryptiska meddelande: Av dclu, dcluavctg! // Stina

    SvaraRadera
  2. Jag hade den liggande i bokhyllan i Sandviken i flera år, lyckades aldrig ta mig längre än de första sidorna.

    //Alex

    SvaraRadera
  3. Nej Stina, det kan jag inte. Och jag tänker inte försöka :P // Sofia

    SvaraRadera
  4. Haha du vet inte vad du går miste om :D // Stina

    SvaraRadera
  5. Kom igen, tell me. Du VET att du vill. Och jag vet att du vill :-P //Sofia

    SvaraRadera
  6. DU vill uppenbarligen. Men du har rätt, jag vill också, så... Ät bajs, bajsätare!

    SvaraRadera
  7. Varför frågade jag :-P ..... //Sofia

    SvaraRadera