fredag 8 mars 2013

Tema för Mars: Hat, på riktigt.


Då var det äntligen dags  för månadens tema. Väldigt försenat, men det är ett tema som genomgått många förändringar. Från början hade jag tänkt att det skulle handla om katter och att vi skulle läsa Pelle Svanslös, det är ju ändå Marsmånad.

Men idag är det åttonde mars, internationella kvinnodagen, och jag och några vänner har precis varit på Systerskapsfestivalen. Vilket fick mig att tänka; vore det inte mer passande om temat återspeglade en aspekt på hur det är att vara kvinna?
Därför blir månadens bok Hatet - en bok om Antifeminism av Maria Sveland.
Boken tar avstamp i ett hotbrev hon fick från Breiviks fanclub och behandlar näthat som drabbar feminister, eller rättare sagt de flesta kvinnor som vågar uttala sig om något alla på nätet. Varför uppstår näthatet nu och vad får det för konskvenser?
Hatet är en rykande färsk bok och kan vara svår att få tag på. Å andra sidan, när har våra temaböcker gått att få tag på direkt?

Så, för att det är en av mina favoritböcker och för att jag tycker att alla, oavsett könsidentitet, bode läsa den om de inte redan gjort det: Flickan och skulden av Katarina Wennerstam.
Flickan och skulden är en repotagebok om det sexuella våldet. Wennerstam blandar pressklipp med utdrag ur polisrapporter och rättegångshandlingar och det är skrämmande läsning. Skrämmande men viktig.

När jag var inne på bokus.se för att ninja bilder på månadsböckerna, snubblade jag på Katrine Kielos bok Våldtäkt & romantik. Enligt beskrivningen liknar den Wennerstams bok, så jag slänger med den också.

Vilket innebär att månadens tema innehåller en bok om näthat riktat mot kvinnor och två böcker om våldtäkt och sexualiserat våld... Nästa tema jag ansvarar för får väl handla om sockervadd och moln för att kompensera det här mörkret, men interessant läsning väntas. Hoppas jag .

                                                                           Hatet:



Flickan och Skulden:

 

Våldtäkt och Romantik:


2 kommentarer:

  1. Har läst samtliga tre, och måste säga att det här är det temat jag tycker varit angelägnast under Boktriangelns historia. Skrämmande läsning som verkligen får en att tänka efter. Lovar recensioner så där kanske någon gång under nästa år ;) //Sofia

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående talare. Nu ligger jag efter lite med läsningen tyvärr, men ska definitivt läsa alla tre. // Stina

    SvaraRadera