lördag 22 februari 2014

På mitt nattduksbord





Trevligt initiativ Alex, fast jag är inte helt säker på att jag vill veta vad böckerna på mitt nattduksbord säger om mitt (kaotiska? förvirrade? ostabila?) inre. Till att börja med kan man bara konstatera att mitt nattduksbord på intet sätt är lika organiserat och välordnat som Alex. Storleksordning? Glöm det. Här ligger böckerna i en salig röra. Vissa är påbörjade (vid vitt skilda tidpunkter), vissa väntar på det rätta tillfället för påbörjad läsning och andra är utlästa och väntar på att recenseras.

Det finns dock vissa likheter. Maria Svealands Hatet har en plats på båda våra nattduksbord. Kanske inte så konstigt då det var mars månadsbok 2013. Vi blandar båda högt och lågt. Alex läser Karin Boye, böcker om feminism och blandar upp det med Wahlströms ungdomsserie Animorphs (hahaha). Själv läser jag Lessing, Egan och Bulgakov men också Francine Pascals Sweet life (där vi får möta de lite äldre upplagorna av vår barndoms tvillingfavoriter) och Grease fotonovell (som innehåller mer än 350 färgbilder ur succéfilmen).

Då det är svårt att avgöra från bilderna vilka titlarna är kommer här en liten lista, för er skull organiserad under kategorierna Olästa, Lästa och Påbörjade.

Olästa
Grease fotonovell.
Hatet av Maria Sveland.
En överlevandes minnen av Doris Lessing.
Emerald City and other stories av Jennifer Egan.

Lästa
Torka aldrig tårar utan handskar. 1. Kärleken av Jonas Gardell.

Påbörjade
Alltings början av Karolina Ramqvist.
Filosofin i sängkammaren av Markis De Sade.
Sweet life av Francine Pascal.
Bronsåldersmordet av Jonathan Lindström.
Vid Grand Central Station där jag satt och grät av Elisabeth Smart.
Resehandbok för singlar av Liz Tuccillo.
Poetens liv av Ellen Mattson.
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
Allt av Martina Lowden.

Så, vad ska man då dra för slutsats av allt det här? Jag tar mig friheten att psykoanalysera mig själv utifrån mitt sängbord och vad som där finns att beskåda.

Utifrån detta skulle jag säga att personen ifråga (det vill säga jag själv) är en ostrukturerad, förvirrad (identitetskris?) kanske feministiskt lagd (Hatet talar för, Resehandbok för singlar talar emot) singelkvinna i 30-årsåldern med vissa perversa drag (tack för den de Sade) och intresse för arkeologi, litteratur och kultur i alla dess former. Har ni en annan tolkning att bjuda på?

Stina

1 kommentar:

  1. Ha ha, det var en salig (och stor) blanding. Hmmm, vad kan man säga om det… Även här skulle jag säga att det är någon som är litterärt intresserad, kanske med en förkärlek för det otroliga/dystopiska då både Mästaren och Margarita, En överlevandes minne och Emerald City ligger i högen. En barnsligt drag kan anas även här . Lite lätt personlighetskluveyt dock. Och ja Stina, en viss pervesitet kan anas ;-). //Sofia

    SvaraRadera